onsdag den 24. marts 2010

Det Kgl. Teater har succes med styrede sponsorater

Når kulturelle institutioner møder forretningsverdenen
Peter Bentzon fra Det Kgl. Teater var en talerne ved dette års konference. Under temaet '20 Sponsorship Success Stories in 20 Minutes, blev vi ført gennem en rejse af meget alsidige sponsorataktiveringer udført i tæt samarbejde med Det Kongelige Teaters sponsorer i både ind- og udland.

Vi fik forklaringer på hvorfor Det Kgl. Teater har succes med deres sponsorater - og det er der flere grunde. For det første har Det Kgl. Teater unikke produkter; ballet i verdensklasse, magisk teater og verdenskendt opera samt 3 fantastiske locations – 2 af husene oven i købet nye og flotte - men vigtigst af alt har de et set up med nogle service koncepter, der håndterer sponsorer og sponsorater på en professionel vis. Målinger har vist, at personalet sammen med det de kalder SponsorWeb er de to afgørende faktorer for om sponsorater bliver fornyet, hvilket i sig selv er et godt succeskriterie. SponsorWeb håndterer alle henvendelser, praktikaliteter og arkiverer al viden om sponsoraterne, så den viden altid ligger klar til brug for nyt og erfarent personale. Tilsammen med dialog, dialog og dialog giver disse faktorer nogle gode værktøjer overfor samarbejdspartnere og gør Det Kongelige Teater i stand til at holde deres høje integritet i hævd.

Det blev ret tydeligt at Det Kongelige Teater hele tiden søger nye måder at aktivere på, så deres ”pakke” altid er unik og uden sidestykke. Det er ingen hemmelighed at sponsorater udgør en større del af deres forretning og utallige cases har vist, at prioriteringen om at drive forretning sammen med sponsorerne giver synergi og længerevarende relationer. Fx har de arbejdet sammen med både Nykredit, Danske Bank, Montana, Rosendahl og mange andre virksomheder, hvor det netop var mødet med en anderledes forretningskultur, der blev vendt til noget ekstra positivt. Mødet mellem finansIverdenen og Det Kgl. Teaters kulturelle institutioner viste at det fælles ønske om at forankre sit brand og sin forretning lokalt var præcis det parameter, der gav fælles værdier og skabte synergi til projekterne.

Flere af sponsoraterne har udviklet sig i løbet af aftaleperioden og med sponsorer som Telenor, Canon, Samsung, InWear/Matinique mfl. har det været af stor betydning for reslutatet, at Det Kgl. teater her tilbudt deres brand eksklusivt til sponsorerne. Peter Benzton afrundende med at konstatere at deres forretningsstrategi er aflæselig i deres sponsorstrategi og den linie har sponsorerne nemt ved at følge og forholde sig til. Et godt eksempel er Det Kgl. Teaters samarbejde med Fritz Hansen Repulic og Ægget – the Egg ballet i Tokyo – et oplagt samarbejde med fælles målgrupper – og en rigtig flot case.”

Se filmen om the Egg ballet via dette link:


//Katja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar