tirsdag den 23. marts 2010

Business, not marketing

Sådan var overskriften på åbningstalen fra Lesa Ukman, der er kvinden bag verdens største sponsorkonference – IEG, der som altid foregår i Chicago, hvor over 800 branchefolk er samlet, heraf mere end 70 personer fra Skandinavien.

Lesa Ukman fokuserede i sit indlæg særligt på det forhold, at gøre noget godt som en væsentligt fremtidig social valuta. Dette blev forklaret ved hjælp af tre overskrifter, der viser hvilken vej fremtidens sponsorater bevæger sig.

Movements var den første overskrift og indeholder en dybere kommunikations- og marketingforankring end blot en kampagne. Et godt eksempel på dette er Virgin Mobile, der fx laver Free Virgin mobile Festivals, hvor Virgin skaber en musikfestival, sammensætter en for målgruppen relevant sponsorkreds og inviterer målgruppen gratis med til gengæld for at de donerer deres tid til et godt formål - i dette tilfælde til de hjemløse og udstødte unge fx pga. homoseksualitet.

Næste overskrift var Unsilo og handler grundlæggende om, at sponsorater ikke har den største effekt, hvis de bare parkeres i en marketing afdeling. Sponsorater er i stand til og bør integreres i de strategiske forretningsmålsætninger (R&D, HR, produktudvikling osv.), da der er rigtig gode muligheder for at skabe plusser på bundlinjen. Sponsorater er tværmedielle og er så meget mere end logoeksponering (som sponsorater traditionelt set ofte har været forbundet med). De bedste sponsorløsninger tager højde for såvel interne som eksterne mållgrupper og kan skabe engagement og involvering fra målgruppen. Ved at være tæt på disse kan vi bygge stærke bånd, lære at forstå dem og basere forretningsudvikling på den indsigt vi kan få. Det handler om at forstå målgruppen og så selvfølgelige integrere det med de teknologiske platforme. I den forbindelse er det vigtigt at notere, at man kan lave nok så mange geniale interaktive løsninger, men intet er stærkere end den passion som målgruppen har for et givent område - OG det er lige præcis det, der gør sponsorater til en meget vigtig ingrediens i fremtidens kommunikation.

Sidste overskrift var Unlock og er udtryk for at man skal turde give slip på den beskyttende adfærd, der ofte opleves hos sponsorudbydere og sponsorkøbere. Begge parter skal være mere modige og turde åbne op for egne aktiver på en ny måde. Med andre ord inviteres kunderne med indenfor i brandets univers og kan dermed præge udviklingen hos et brand. Det ultimative er, at der skabes noget som ikke eksisterer i dag og som tilfører merværdi til målgruppe og brand – fx impulsive koncerter for målgruppen, hvor de selv har bestemt location og band.


 
//Katja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar