torsdag den 16. september 2010

Musik som middel til vækst

Hmm.Var til seminar om "Musik som middel til vækst" i forrige uge. Arrangeret af nyetablerede Musikzonen, en netværksorganisation nedsat af erhvervs og selskabsstyrelsen (http://www.musikzone.dk). Masser af musikorganisationer, musikmanagers, bookere, pladeselskaber og festivalrepræsentanter. Men ikke helt så mange fra erhvervslivet. Eller dvs. faktisk kunne deltagerlisten afsløre, at kun 4-5 større, kommercielle virksomheder havde fundet vej til de ret bonede gulve - og det på trods af at de var stillet til rådighed af Børsen. Lidt ærgerligt, når nu hele perspektivet for seminaret og Musikzonen er, at få virksomheder og kulturinstitutioner/ kunstnere/ managementbureauer til at forstå de udviklings- og indtjeningspotentialer, som åbenlyst ligger i krydsfeltet mellem underholdning/kunst/kreativitet og marketing/brandbuilding/innovation.
Sport har altid haft det kommercielle indskrevet i sin DNA. Men for både kunstnere og forbrugere har samarbejde med kommercielle aktører traditionelt været forbundet med en solid skepsis. Af indlæggene og diskussionerne fremgik det, at forbrugerne og dele af musikmiljøet nu er langt mere åbne for kommercielle partnerskaber end tidligere. Såfremt det gøres i respekt for kunstnernes integritetet. Det understøttes da også af den spritnye undersøgelse omkring danskernes musikforbrug og holdninger, som MEC netop har gennemført.
Så nu må det være op til bureauerne at udvikle samarbejds-metoder og -koncepter, der kan skabe reel værdi for virksomheder, uden samtidig at slide på den integritet, som netop er kunstnernes (og dermed samarbejdets) væsentligste aktiv.

/Jesper, Project Manager

Ingen kommentarer:

Send en kommentar