torsdag den 23. september 2010

Kaffe og social media

Var til oplæg med Mathew Guitse, global social media chef hos Starbucks  på Borups Højskole med en flok kolleger.

Mystarbucksidea.com er et site, hvor Starbucks kunder kan komme med idéer til hvordan Starbucks kan blive bedre, nye produktidéer, forslag til forbedringer af butikkerne m.v. Tilsyneladende har nogen efterspurgt en pumpkin spice haiku konkurrence for at fejre den lækre smag af Starbucks pumpkin spice latte.

Idéen er super simpel: Kære kunder vil I ikke komme med gode forslag til hvordan, vi kan blive en bedre kaffekæde? Og det gør de så. Fantastisk og fedt for Starbucks.

Jeg tænkte bare, hvad hvis man ikke har et høj involverings produkt, som er relevant for kunden ugenligt/dagligt med fysiske personlige møder med brandet i en af 7.000 butikker på verdensplan? Kunne Codan forsikring bare oprette mincodanidé.dk og forslagene ville strømme ind med høj involvering og personlige relationer og oplevet merværdi på kundens side som følge? Hardly.

Jeg spurgte Mathew Guiste hvad han mente f.eks. banker og forsikringsselskaber kunne gøre. Svaret var ærligt og meget rimeligt. Han sagde grundlæggende, at man skal prøve sig frem og se, hvad der virker for ens virksomhed.

Fair nok. De fleste kender Starbucks casen og som ordstyreren til oplægget fra Mathew Guiste nævnede, så er casen top 10 indenfor social media best practice. Jeg synes bare, det hører med til historien, at casen er ret kategorispecifik og har som forudsætning, at brandet har høj relevans og høj involvering i forvejen.

Vent, jeg mærker inspirationen.

At overskue
automobiluheld
tryg i forsikring

Læs flere reaktioner på oplægget hos Digital Vinyl

/Mikkel, project manager

Ingen kommentarer:

Send en kommentar