fredag den 23. marts 2012

Storytelling skaber nye partnere

IEG2012: På IEG konferencen i Chicago er cremen af internationale sponsor- og eventspecialister samlet til konference og Kim Traulsen, Client Director hos MEC Acces, beretter her om Coca-Cola, P&G og McDonald's, som alle vil styrke deres brands via sponsorater og partnerskaber, der kan fortælle historier.

Markedsføring og sponsering rykker endnu tættere sammen, så sponsorer kan benytte sponsorater og partnerskaber til Storytelling. Med disse historier knytter sponsor og udbyder også tættere bånd, og hovedbudskabet på åbningsdagen for IEG 2012 fra blandt andre Coca-Cola, P&G og McDonald’s var, at de i fremtiden i større grad kommer til at benytte sponsorater og partnerskaber til at fortælle nye historier og derigennem styrke deres brands.

Vi oplever, at virksomheder køber et sponsorat eller indgår et partnerskab med en udbyder og først bagefter gør sig tanker om, hvad de skal benytte rettigheden til. Det, vi ser nu, er, at fx Coca Cola tidligere i processen overvejer, hvordan de kan benytte en rettighed til at understøtte de opstillede forretnings- og marketingmål.

Coca Cola har som mål at fordoble salget frem mod 2020. Målgruppen er vilde, musikelskende teenagere, der benytter musikken til socialisering. De havde behov for en historie, der kunne spredes ud globalt, og kiggede derfor på globale rettigheder.

Move to the beat
OL i London i 2012 var en mulighed men ikke et direkte match ned i målgruppen. Til gengæld er London kendt for god musik, så Coca Cola valgte at teame op med dj Mark Ronson og en række olympiske atleter, og fik dem til at fortælle en historie, der rammer lige ned i målgruppen.

”Move to the beat of London” hedder musikvideoen, som ikke bare understøtter Coca Colas marketingmål, men som også skaber værdi for OL 2012.

Gennem storytelling kan sponsor og udbyder også bygge en tættere relation. En relation som skal skabe værdi for både udbyder og sponsor, og som skal være så stærk at de to partnere ikke kan fortsætte i samme retning uden hinanden.

Når Heineken sponserer Champions League, så handler det for dem om at aktivere sponsoratet, så det skaber værdi både for dem selv og for UEFA. Det gør de blandt andet ved skabe en oplevelse for de mennesker, der må ”nøjes” med at se kampen hjemmefra, via deres real time spille applikation ”Star Players”. Derigennem skaber de et gensidigt afhængighedsforhold, så UEFA ikke bare uden videre kan skifte Heineken ud med fx Carlsberg – og Heineken naturligvis heller ikke lige kan finde en ligeså relevant rettighed, som Champions League.

Ønsker du mere inspiration fra IEG Sponsorkonferencen i Chicago, så læs mere her - http://www.sponsorship.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar