mandag den 26. marts 2012

Her er 5 gode sponsorråd

IEG 2012: Efter en uge i selskab med cremen af den internationale sponsorbranche i Chicago trækker MEC Access en streg i sandet, og giver en håndfuld af de vigtigste budskaber fra sponsorkonferencen IEG 2012 videre til det danske marked. Skrevet af Thomas Beirholm og Karsten Bjerring.

Der har været masser af inspiration at hente ved års IEG-sponsorkonference i ”The Land of Opportunities”, som også viste, at vi rent faktisk på ideplanet er ret godt med i Danmark.


Årets konference formidlede en klar tendens til, at nutidens forbrugeradfærd får udbydere af sponsorater og sponsorer til at rykke tættere sammen. Forbrugeren bliver arkitekten bag fremtidens stærkeste brands, og det stiller store krav til de brandhistorier, forbrugeren i sidste ende vælger at blive ambassadør for.

De færreste brands kan imødekomme disse krav alene, og det er betryggende, at vi allerede har fået øjnene op for dette i Danmark. Alligevel er der naturligvis inspiration og gode cases at tage med hjem fra IEG konferencen. Ud af alle ugens input er disse fem budskaber de vigtigste til det danske sponsormarked:

1.Sælg og køb ind i målgrupper

I stedet for at kaste sig ud i en ydelsessnak fra starten, skal udbyder have kvantitativt og især kvalitativt styr på sine målgrupper. Ydelser er ligegyldige, hvis de ikke passer til målgruppen. F.eks. vil Coca-Cola aldrig kunne nå deres ambitiøse mål gennem storytelling, hvis de ikke har 100% styr på egne og partneres målgruppers behov, livsstil osv. (se også her)

2.Sælg og køb ind i netværk

Udbydere vil i høj grad leve af deres netværk fremover – et område som f.eks. FC Midtjylland har arbejdet med i flere år i forhold til partnerklubber. Jo større netværk, jo større chance for at skabe nye fans, og jo flere fans, der er følelsesmæssigt involveret i AG København, Kunstmuseet Aros el.lign., jo tættere kan en kommerciel partner også komme på netværket. I amerikansk kontekst er et andet eksempel alumne-netværk, hvor tidligere basket- eller footballstjerner indgår i netværk og aktiveringer, som sportsorganisationerne i USA er gode til at kapitalisere på.



3.Sælg og køb ind i et projekt

Sponsor og udbyder! Start med at sætte jer sammen om bordet og beslut jer for et fælles projekt – ikke hvor meget eksponering eller hvor mange billetter der skal være med i aftalen. Et projekt kan skabe en ny kommerciel og salgbar platform for udbyder, og det kan differentiere sponsor. Proctor & Gamble udlever dette, når deres deodorant brand Secret i partnerskab med f.eks. National Bullying Prevention Center, der arbejder for at minimere mobning piger imellem.

4.Sælg og køb ind på social media aktivering

De sociale medier – og i vores andedam især Facebook og Twitter – bliver fremover en naturlig del af sponsoraktiveringen. Det giver mulighed for at tale med fans, og dermed får både udbyder og sponsor en masse viden om deres fans meninger og behov. Men det giver også en mulighed for, at fans selv genererer content, hvilket kan bruges aktivt af sponsor og udbyder. Som nævnt tidligere, er bl.a. Coca Cola meget bevidste om disse muligheder.

5.Sælg og køb ind på Corporate Social Opportunities

De færreste virksomheder differentierer sig i dag på produktkommunikation. Det vil sige, at de skal finde nye områder at kommunikere relevant til deres målgrupper. Samtidig bliver det mere og mere betydende for forbrugerne, at virksomhederne har et naturligt engagement i gode sager, der har en reel indflydelse på den enkeltes hverdag. Kan sponsor og udbyder finde et fælles projekt med en CSR vinkel, så ligger der både brandmæssigt og økonomisk noget at hente. Timberland er et eksempel på et brand, der tænker i disse baner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar