torsdag den 1. marts 2012

AGF mangler hovedsponsor

Artikel fra Markedsføring den 27. feb 2012 skrevet af Lars Hedegaard Pedersen



Torsdag indgik AGF en sponsoraftale med byggemarkedskæden Optimera, og tidligere har bl.a. YouSee bakket op om den aarhusianske fodboldklub. Sponsorekspert vurderer alligevel, at den aarhusianske fodboldklub ikke er i mål, selvom klubben også har udbygget samarbejdet med Krifa om et tribunesponsorat.


Det lyder alt sammen meget godt. Landets største udbyder af kabel-tv og bredbånd pryder brystet af spilletrøjen de næste 12 måneder, og samtidig har franskejede byggemarkedskæde sat sig på et andet trøjesponsorat, som blev omtalt her på markedsforing.dk i torsdags.




Det skæpper alt sammen i kassen, men det havde dog været mere optimalt, hvis AGF havde fundet en samarbejdspartner, der vil tegne sig for et flerårigt hovedsponsorat, mener Frej Elbæk fra PrimeTime Kommunikation:



- På kort sigt er det selvfølgelig rigtig godt og flot, at AGF kan gå ind til sæsonstarten med to helt nye sponsorater, hvor af den ene er en stor national virksomhed og den anden en international koncern der ønsker at bruge AGF som afsæt til masser af eksponering. Det viser, at AGF selv i et økonomisk presset marked er attraktiv, og det er naturligvis et godt signal at sende både indadtil og udadtil, siger Frej Elbæk, men konstaterer til gengæld, at AGF mangler en hovedsponsor, som er villig til at forpligte sig til et angvarigt samarbejde.



- Jeg tror, at man i AGF er rigtig glade de nye sponsorer, men samtidig tror jeg også at man ærgrer sig over ikke at kunne opnå enighed med en virksomhed der ville forpligte sig over flere år og som vil engagerer sig 100 procent i videreudviklingen af AGF, sportsligt såvel som kommercielt. Her mangler AGF endnu lige det sidste, og det vil give en helt anden ro til udviklingen af klubben, hvis man fik en sponsor for en længere periode. Men det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, lyder det fra Frej Elbæk.



Køber ekstra tid



Situationen kunne sikkert være værre. De nye sponsorater giver AGF tid til at løbe efter den helt rigtige samarbejdspartner, som er villig til at betale prisen for et samlet hovedsponsorat. Frej Elbæk kommer med et forsigtigt bud på, at den kunne være en sponsor som YouSee.



Nu har man en god sikkerhed i, at YouSee, Optimera og Krifa dækker en stor del af det omfang, som et samlet hovedsponsorat kommer til at koste. YouSee har tilmed selv luftet muligheden for at udvide sponsoratet, når den nuværende aftale ophører - og her er det nu op til AGF at få synliggjort, at der udover eksponeringen i de nu tre forskellige sponsorater, fortsat er et uudnyttet potentiale i at blive tættere forbundet med AGF.



- Et hovedsponsorat vil foruden eksklusivitet give adgang til andre aktiverings- og dialogmuligheder end bare et logo og den sædvanlige hospitality, understreger Frej Elbæk. Han nævner de mange spiludbydere, et rejseselskab eller som i YouSees tilfælde, en tv- og bredbåndsudbyder som en mulig hovedsponsor.



- Det handler selvfølgelig i sidste ende om kroner og øre - og hvem der er indstillet på at betale den pris AGF forlanger. Der hvor AGF og en hovedsponsor vil opnå det bedste samarbejde, er i en situation, hvor sponsoren foruden eksponering, ser muligheden for kommercielt at udnytte den store loyalitet, der er til klubben. Altså vil en sponsor med tæt forbindelse til AGF opnå målbare resultater på bundlinjen i form af nye kunder, direkte koblet til sponsoratet, slutter Frej Elbæk.


Link til artikel: http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/agf-mangler-hovedsponsor?utm_source=apsis&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Ingen kommentarer:

Send en kommentar